Česky / English

Ivo Kahánek Články


Ivo Kahánek exceloval s Berlínskou filharmonií

Recenze a kritiky Kahánkova působení v Berlíně.

Ivo Kahánek exceloval s Berlínskou filharmonií

Byla to jedna z nejvýznamnějších akcí k oslavám 25.výročí pádu totality. V sobotu vystoupili v Obecním domě Berlínští filharmonikové se Sirem Simonem Rattlem a zahájili druhý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Prahu zařadili do svého turné po vybraných zemích bývalého východního bloku.

První polovinu koncertu v každé zemi vyplnila skladba některého z významných domácích autorů dvacátého století. Pro pražský koncert padla volba na Klavírní koncert č. 4 Bohuslava Martinů a na českého pianistu mladší generace Ivo Kahánka, který se před pár dny představil i v Berlíně.

Tato skladba, spadající do poloviny padesátých let minulého století, vlastně nepřipomíná klasický koncert s dominantním sólovým nástrojem, je spíše rozvolněnou, proměnlivou fantazií o dvou větách, jíž dal Martinů podtitul Inkantace (Zaříkávání) jako odkaz na svobodné kouzlení s hudbou. A kouzlilo se jaksepatří. Skladba působila uceleně a plynule, schopnost famózního berlínského orchestru hrát s komorním výrazem i velké symfonické skladby šla Martinů k duhu. Kahánek podal skvělý výkon, v celém provedení byl rovnocenným hlasem. Po obrovských ovacích ještě sólově přidal jednu z Písní beze slov od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Byl to pro něj jasný úspěch.

Autor: Věra Drápelová
Zdroj: http://kultura.idnes.cz/berlinsti-filharmonikove-ivo-kahanek-d8f-/hudba.aspx?c=A141116_124128_hudba_era


Ivo Kahánek exceloval s Berlínskou filharmonií na zahájení festivalu R. Firkušného

Ivo Kahánek, vítěz soutěže Pražského jara 2004, Martinů koncert již hrál v srpnu 2007 v Londýně s BBC Symphony Orchestra na BBC Proms a je velkým propagátorem díla z roku 1956, které právě náš velký exilový pianista Rudolf Firkušný premiéroval. Martinů skladbu psal po třech svých klavírních koncertech spíše jako netypickou symfonickou fantazii, jež svým dalším názvem Inkantace (Zaříkávání) se přibližuje kouzlu a magii. A kouzelné Kahánkovo podání málo hrané dílo důkladně rehabilitovalo. Je třeba vedle sólistova výkonu – chytila zejména druhá věta, kde Kahánek citlivě stupňoval drama v ní obsažené – zmínit i úžasný výkon orchestru, zcela v intencích skladatele s velkou rolí bicích, harfy (umístěné netradičně vepředu po pravici dirigenta) a dalšími efekty. Rattle Martinů porozuměl důkladně a mezinárodní složení orchestru se jeho nárokům citlivě přizpůsobilo, takže nadšení bylo veliké a přinutilo Kahánka k přídavku. Byla jím ulehčenější Mendelssohnova Píseň beze slov.

Autor: Vladimír Říha
Zdroj: http://www.novinky.cz/kultura/353669-ivo-kahanek-exceloval-s-berlinskou-filharmonii-na-zahajeni-festivalu-r-firkusneho.html


Český klavírista Ivo Kahánek senzačně zahájil turné Berlínské filharmonie k 25. výročí pádu Berlínské zdi

Kahánek je po Rudolfu Firkušném teprve druhým českým klavíristou, který kdy vystupoval s Berlínskou filharmonií. Minulou sobotu, 8. listopadu 2014, byl v Berlíně odměněn nadšenými ovacemi po přednesu Čtvrtého klavírního koncertu Bohuslava Martinů. Suverénní výkon ocenil i šéfdirigent „Berlíňanů“ Sir Simon Rattle.

V druhé polovině koncertu pak zazněla symbolická Beethovenova Devátá symfonie za přítomnosti hvězdného kvarteta pěveckých sólistů: sopranistky Sally Matthews, altistky Bernardou Fink, tenoristy Christianem Elsnerem a basbarytonisty Hanno Müller‑Brachmannem.

„Velký sál Berlínské filharmonie má kapacitu 2 400 míst, přesto působí velmi útulně a má skvělou akustiku,“ řekl Ivo Kahánek bezprostředně po vystoupení. „Přijetí ze strany posluchačů, dirigenta i hráčů orchestru bylo velice vřelé a už teď se těším na náš další společný koncert v Praze.“

Čeští posluchači si mohou výkon Kahánka vychutnat v sobotu 15. listopadu v Obecním domě v Praze, kdy klavírista vystoupí jako sólista první části Koncert k 25. výročí pádu Berlínské zdi proslulé Berlínské filharmonie, samozřejmě opět pod taktovkou Sira Simona Rattla, a to se stejným programem. Světovou premiéru svěřil skladatel Bohuslav Martinů v roce 1956 v New Yorku příznačně Rudolfu Firkušnému, se kterým ho pojilo nejen velké přátelství, ale i osud nedobrovolné emigrace. Absolutní vítěz Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2004, Ivo Kahánek stejné dílo Martinů s úspěchem provedl také na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall.

Koncert v Praze je součástí turné, v rámci kterého zavítá Berlínská filharmonie vedle Prahy rovněž do Halle, Varšavy a Budapešti. Obdobně v každém z těchto měst zazní před Beethovenovou Devátou symfonií ještě dílo národního klasika.

Zdroj: tisková zpráva Pražského jara


Devátá jako vesmírný karneval

Slyšet při pětadvacátém výročí pádu komunismu Beethovenovu Devátou v Praze s Berlínskými filharmoniky, to je geniální dramaturgický nápad. A dostali ho hosté z Berlína, města, které před týdnem velkolepě slavilo své a zároveň evropsky významné výročí pádu zdi. Daniel Barenboim provedl s orchestrem Státní opery Ódu na radost přímo u Braniborské brány a Sir Simon Rattle celou symfonii několikrát s polskou, maďarskou, českou i německou první polovinou koncertu. Ivo Kahánek si tak Klavírní koncert č. 4 Bohuslava Martinů zahrál i v domovském sále Berlínských filharmoniků, který má nesrovnatelně lepší akustiku než Smetanova síň Obecního domu. Ale i na pražském koncertě zazněla jeho hra velmi působivě. V provedení se opřel o znělý a přitom velmi měkký úhoz, a zajímavě se v jeho přístupu potkával smysl pro rytmický řád i jakýsi volnější a fantazijní prvek. Orchestr i dirigent navíc celou dobu pouštěli klavíristu „před sebe“ a nechávali ho zdánlivě jen tak svobodně muzicírovat. Orchestr přitom nabídl i tak velikou barevnou škálu, nádherně homogenní zvuk smyčců a komorní muzicírování i ve velkém počtu hráčů. Rytmické nuance v orchestru mohly leckde připomínat Stravinského, zatímco klavírista zvolil nosný zvuk a velkorysý koncertantní přednes. Bylo to slavnostní a přitom stále něčím inspirující provedení. A nadšené ovace ho nakonec přivedly až k přídavku z Mendelssohnových Písní beze slov.

Autor: Jindřich Bálek
Zdroj: http://operaplus.cz/devata-jako-vesmirny-karneval/

Zpět